Agenda utama my family nak pi petrosains kan? Kununya, si along tu berminat la plak nak jadik saintis. So, masuk kali ni, dah kali ke 3 mak sekeluarga mai sini. Tak reti reti jemu bebudak nih yek..
So, pas je join program kat petronas streetsmart nun, masa dah time pi petrosains plak. Jom skodeng apa yang dibuat anak anak mak nak? Along ler manusia yang paaaaaaaling suka explore macam macam benda yang ada kat dalam tu! Katanyaaa nak jadik saintis kan...Tak caya, mai siasat...
Angah dan adik yang leka tengok monitor apa tah..mujur meisya dah pandai baca so, tak der la penat sangat mulut mak berkicau nak explainkan 1-1 fungsinya menda menda alah yang ado kek petrosains tu.
Tang ni, korang leh tengok betapa along tu sungguh explore semua benda yang ada kat petrosains tu! Semuaaaa tau! Memang dia ni mak tengok, memang minat benda benda yang berkaitan dengan sains. Tambahan plak along kata sebelum ni sains membosan tapi bila dia dah tahu konsep sains, dah tau explore macam macam, terus dia minat tak hengat!
Hok aloh!! Poning kapla mak kalo anak dara mak sebanyak itu kan? dengan si meisya nan 1 tu pun manyak poning eh nak melayan..inikan plak kalo sebanyak itu anak den! Huaaaa..
Ko tengok tu anak anak mak, kan semua tompek dia explore?? Dari tempat tempat yang ujikaji sampai ler kat tempat pelantar minyak tu. Abis semua dia geledah!
Ni, meisya dan angah bukan main minat tengok konsep bioteknologi. Bukan main leka mendudui kursus pembelajaran kat petrosains tu lagik. Along yang tengah main refleksi bayangan dan mengkaji batu batuan zaman dahulu kala..
Tulang dinasour pun dia minat dok kaji, how gerhana bulan terjadi pun dia hamik pot, nak jadik pemandu ferari pun dia Q, sampaikan konsep graviti pun dia layan..
Kat part sini, sampai dah tak larat mak nak tangkap gambonya!! Macamana nak jadik angkasawan pun dia layan, siap try guna teknologi apa tah untuk berinteraksi dengan angkasawan kat bulan @ bumi.
Apapun, mak memang seronok tengok dia sungguh sungguh explore segala mak nenek kat petrosains tu. Berbaloi rasa tengok anak menambah knowledge. Sambil rileks je dia meningkatkan minat dia dalam sains. Korang rasa, dia ni ada talent jadik saintis ke idok?
Penutup bicara, pic anak dara mak yang tak sudah sudah dengan peacenya. Ko, bukan main kena paksa si kenit ni duduk kat dinasour tu. Senyum tu senyum plastik je nok! Muka cuak sebenarnya tu.. Miahahahaha..
Walaupun penat mengepung budak budak ni, mak pueh ati. Tu lum masuk citer kami naik helikopter kat sini. Sekali dah dengan pakej yang mak beli. Bukan main suker arr budak budak ni jakun naik heli tu. Padahaaaaaaaaal...tipah tertipu nok!



