Tuesday, August 24, 2010

KALAU PUASA, KENA JAGA SEMUA!

Hye geng..puasa tak ari nih? Puasa ni bukan takat kena tahan lapar dahaga je kan? Semua2 kita kena jaga kan..jaga mata, jaga telinga, jaga mulut betul tak? Dalam dok menunggu2 time nak berbuka puasa ari tu, mak jenjalan la dengan anak2 jap. Penat berjalan, lepak la jap kat kerusi rehat tu. Tetiba anak mak tanya mak sambil menunjukkan sesuatu...







Terskodeng plak kat sini! Errk?? Heeee..hampooonn!! Jadik untuk menjaga pahala puasa kita kita jangan la buat benda2 yang tak berpaedah cenggini ye? Korang tak berdosa, mak pun tak terbabit sama..ni, sape yang salah bila mata mak dah terskodeng kat Toot ko?? pastu mak plak postkan toot ko ni kat umah pepel mak nih, abis semua pahala2 kami yang tgh berpuasa nih kurus? Isk..isk..isk..Mak ni walaupun tahu salah..walau sedor diri sedang berpuasa, mata nih memang tak leh pejam arr kalau berjalan! Mahap ye..



Monday, August 23, 2010

PERFORMANCE PUASA ANAK2 MAK

Ari ni dah berapa ramadhan hah? Kadang2 sampai terlost count dah mak nih. Keh3x..Sowi arr..dah tua kan. Ada masa terilang ingatan jap...kalau dikira2 dengan jari mak nih, dah masuk separuh perjalanan kita berpuasa kan. Pejam celik, pejam celik, dah dekat nak raya. Kali ni, sebagai seorang ibu, mak nak story mory tentang puasa anak2 mak plak. Seronok sebenarnya melihat anak2 kita membesar dan belajar sesuatu.

1 yang bagusnya anak2 mak bila berpuasa, depa tak de la merenggek2 nak berbuka. Mungkin sebab dari awai2 dulu lagik, mak dah kluarkan amaran tsunami. 'Sape2 yang tak nak berpuasa, saje2 nak bukak puasa, g bukak puasa dengan air jamban dulu' So, mungkin kerana itu, anak2 mak tarak berani punya..Pastu, masa mak p sopin barang2 dapur itu ari, mak tak der de nak beli jajan2 ke, biskut2 ke, air ini itu. Itu semua akan mengundang ketidakpuasaan anak2 mak! Dah lama jadik mak orang ni, akai mau panjang la sket. Kang, dek kerana tengokkan benda2 dalam freeze tu, melepek menebang berkicau2 kat telinga mak nak monteng puasa. Huh..tak koser aku nyah..





ANAK SULONG mak, macam biasa la. Dah umo 11 tahun, puasa tu dah biasa bagi dia. Bermula umur dia 4 tahun, dia dah balajr dah apa itu puasa. So, senang kautim dengannya. Anak sulong kan..cepat sket matangnya..Cuma, masalah dia nih, kalau time bersahur, tak hingginnya dia ni nak makan nasik. Peberet food dia, nestum yang dibancuh like makanan baby tu dengan kokeh~ itu original pronaunce anak2 mak ye...means, coco crunh daa. Time berbuka je, dia la manusia pertama yang mengadu sakit perut. Dia ni memang kena slow makan..

ANGAH SI MANJA BOBOK mak tu plak, dah melidi badan berpuasa. Still puasa gak walaupun kedut2 dahi dia tahan lapo..miahahaa..ada 1 ari tu kan, pepagi buta dia ask me, apa yang buatkan batal puasa. So, mak jwp le benda2 yang kita sengaja buat untuk batalkan puasa kita macam makan, minum, jolok sini sana..~jawapan standard budak2 umo 5-12 tahun ye. Arap maklum..pastu bila mak jemput dia time balik sekolah tu, dia bgatau mak yang dia dah batal puasa! Mak ask him, apsal plak batal? Jawapan dia, sebab dalam class dia  tadi, dia batuk, ada kahak, so takut punya pasal nak mintak pelepasan keluar class, dia telan kahak dia tu> Aisehh..apa la mak nak jawap akai dia nih yek? Pikir punya pikir, kebetulan masa tu ada 1 ustazah dengor perbualan kami, so, uztazah tu le yang backing mak..katanya ' Dah..puasa2 je..tak batalnya puasa kamu tu, sikit2 tak apa'. Bercantum kening anak manja mak sorang tu bila idea tak mo puasa tu dibantes oleh ustazah dia. Fuhhh....seeelamat aku nak menjawap!

SI KENIT MEISYA plak, this is 1st year dia belajar berpuasa. Ermm..kira okes la performence dia ni. 1st day berpuasa, tak merenggek langsung lapar atau dahaga. Konpius gak mak..rileks je anak dara ni berpuasa..Rupa2nya, sampai je umah, tukar baju semua, tahu2 dia dah buka freeze, minum air!!!! Adess la..dah pkl 2 lebeh dah anak oii. But, mak still continiusely soh dia puasa balik. Tp kan..bila sampai je apaknya kat umah, pakcik tu awai2 lagi tanya mak, anak dara dia puasa ke tak. Bila dia tau mak tak bagi anak dia makan, apa laaaagi, free je la telinga mak dengar tazkirah di petang ari..Hissyy..inilah halangan utama mak kalau nak ajar si anak dara kecik ni. Ada je tukang backing.. Pukul 6, pakcik tu bawak anak dia ke bazar, beli kuih, kat situ gak dia soh anak dia baham kuih tu! Grrrrrrr sungguh aku!!

Ari ke 2 puasa plak, dia berpuasa till 7.15 ptg! Dalam ati mak kata, baguih sungguh plak dia ari nih. G bazar, rasuah dia dengan air kelapa. Sampai je umah, dalam orang sibuk2 siapkan makanan atas meja, dia leh p sedut sket air kelapa yang nak meleleh keluar tu?? Huaaaaaaaa...5-6 minit je lagi anak oii! Sekali laaagi mak kena zikir dengan pakcik tu bila mak bersiul2 kat anak dara tu. Cehh..aloo pakcik, nak ajar anak2 nih, kekadang kita ni kena jadik zalim sket. Ati mau keras bro..klu lembik je, jap pekik2 kat anak soh puasa, kejap kang, kena twist sket je dengan anak, dah lentok..apa barang??

Haaa..itulah kisah puasa anak2 mak semua. Takat ari ni, puasa still maintain la. Si kenit tu pun, 3 ari tu je wat trial puasa. Sekarang dah okey dah. Mak ni plak, macam biasa la puasa penuh! Hiks...tak puasa pun, tak leh makan, tak leh minum. Anak2 dah besor kan. Tak seronok la kalau anak2 mak tahu mak tak leh puasa. Malu pun ada. Tak kan la nak makan seronok2 depan depakan. Anak2 tahan lapar, mak goyang kaki menikmati makanan. Tapi kan, siyes...walaupun kaum2 perempuan nih tak leh berpuasa, nikmat makan tu tak ada! Nama nak soh mak ni beratur beli makan, masuk restoran ini itu beli food time tak pose, TIDAKKK. Better la puasa je. So, walaupun mak tidak buleh berpuasa, mak tetap macam orang yang berpuasa. Yeeeaaaahaaa!



Sunday, August 22, 2010

PET & ANAK2 MAK

Ari tu anak2 mak p skodeng kamben kan? Macam2 komen mak terima dari korang semua. Kunun2 soh mak belikan pet la..depa nak jadi penternak berjaya lah..kan? Ni..sebenarnya, walaupun anak2 mak jantan2 macho, but dalam ati anak2 mak tu ada taman koo!
Jiwa anak2 mak ni sebenarnya memang sukakan pet. Cuma, dok umah atas langit cenggini, manalah mak nak beli menatang2 tu semua kan. Dulu, anak2 mak nih, semua menatang dia nak bela. Angah, mak pernah citer dalam n3 yang lepas, 2-3x dia kutip tah mana2 punya kucing bawak balik umah nak bela. Tahan la dok umah mak nih 2-3 minggu. Berabih la mak ni p beli makanan dan siapkan tempat pembuangan najis dan tempat beradu bagai. Tp mmg kucing tu tak nak bertuankan kami..Bantainya dia p menyorok bawah katil nan sempit tu, pastu p melepas kat situ..apa lagik! Hanggin la pakcik tu 1 umah bau..ngeh. 

Hamster? ada gak merayu2 soh mak beli. Pernah BIL mak tumpangkan menatang tu sepasang dulu. Dalam tempoh tulun jaga tu pun, mak rasa lunyai menatang hamster tu anak mak dok pegang, picit,kelek segala bagai. Mujur tak mati..kalau tak, haru mak p menggantikan menatang tikus orang tu?

Burung? Ermm..ari tu, mak balik dari class, dok terciap2 bunyik anak burung. Mak tercari2 gak mana datang bunyi menatang tu. Selidik punya selidik, mak terjumpa menatang tu depa dok bubuh dalam kotak kasut mak. Rupanya, anak mak p hangkut plak anak burung yang baaaaru je menetas dari  telur tu. Menurut citer depa, sarang dia jatuh kena jolok dek budak2 lain. Pastu, depa kesiakan anak burung tu sbb ibu dia tak de. Bawak balik agaain!! Akai ada kaaa..anak burung baru menetas, macamana nak bela..bulu pun x tumbuh lagi..apa lagik, bertempik la mak soh p hantar balik. Mak tak sanggup tengak anak burung tu mati depan mata mak..

Fish..ni dalam balang cinonet nih, kali yang keberapa tah anak2 mak bela. Dari sekecik2 ikan bilis, sampai le sebesor2 ikan paus! Bukan tak pernah bela..paling lama ikan nih idup, 4 ari..pastu, arwah menemui penciptaNYA. Ater..lagu mana nak idup kalu dah tiap2 ari p cuci balang tu? Bagi makan ini tu..Tinggal lagi, cipan tenuk tu je depa tak mintak nak jadiikkan pet! Haaaaih..anak2..anak2..

Saturday, August 21, 2010

ELLEN'S 1ST GA!!

Create your own banner at mybannermaker.com!

Hye geng!! Sihat tak ari ni? Ari ni punya n3, mak nak masuk GA yang disediakan oleh seorang kawan blogger mak lah. Nama manjanya ellen gitu. Tanda memberi sokongan sesama kawan2 kan, apa salahnya mak join..Mak pun  nak ajak korang join sama..moh le!!
STICKER GA
19hb Ogos 2010~~~19hb Sept 2010
Tarikh Tutup : 19hb Sept 2010 pada atau sebelum jam 11.45 malam yer......

Moh kita skodeng plak apa yang dimahukan ellen untuk melayakkan kita join GA dia nih.

1.Terbuka kepada semua rakyat jelata di Bumi Malaysia ini,tak mengira jantina,lelaki atau perempuan semua boleh dan tak kisah lah dah follow Ellen atau tak
Beres!! Mak layak sbb mak ada 2 kerakyatan! Malaysian dan Uganda. Jantina? Sohih dah terbukti jantina mak kan ellen kan..
2.Masukkan juga sticker GA Ellen ni dalam setiap entri kalian berserta dengan back link yer….dan letakkan sticker GA tu di sidebar yer..supaya senang Ellen nak jejak kasih..haha..TQ
Masukkan stiker GA nih? Done..
Tepek kat sidebar? Okes..tp mak x tepek kat sidebar tau ellen..mak tepek kat 'chenta hatiku' nun..khas tempat tepek2 banner mak semua.


3. Meneka umur anak Ellen dalam gambar di atas:-
Adess..mak kena jadik nujum pak belalang daa..Belalanggggg..tulun mak teka ni meh.!! Err..mak try guna kuasa sakti kaum2 ibu utk teka umur bryan ni yek..hantam sahaja la labu..
Gambar 1 : 1 Tahun 2 bulan
Gambar 2 : 6 Bulan
Gambar 3 : 3 Tahun
Gambar 4 : 4 tahun ++


dan........ Membuat entri ringkas apa yang terlintas di fikiran anda tentang anak ellen…hehhehe…
Sekali ellen nak kita buat n3 ringkas ttg anak dia daaa..Erm..jap.jap..Tgh cari idea apa nak buat nih! Errmm..Rasanya, Bryan nih 1-1 anak ellen buat masa ni. So, mak dapat bayangkan betapa manjanya dia dengan mak pak dia. Ari tu collape kat umah asuhan dia sebab gastrik. Risau kejap mak bila ellen kalut nak p tengok anak manja dia sorang ni. Mak harap, he will get well soon..Err, mak coop bryan jadik menantu leh ka ellen? leh g melancong ke Sabah tetiap bulan..Yeeehaa!
4. Tagkan dua (2) orang kawan anda.,,nak tag ramai pun boleh....TQ...
Sape la insan2 cemerlang yang mak nak kena tagkan plak nih..
Miss XYZ
Qistyna


5. Letakkan link contest anda di bahagian komen Entry ini..link yang diletak di shout box atau cbox tidak diambil kesah.
Okes...done! Tp kan, ellen, mak tak tepek itu sticker kat sidebar mak, mak tepek kat sana 'chenta ati mak'. Khas untuk tepek semua banner kwn2 daa

Fuhhh....SIAP ellen! Err, untuk pengetahuan semua, ellen masih merahsiakan hadiahnya lagi. Tp, jangan bimbang..ellen ni memang seorang yang pemurah atinya. Hadiah mesti la gempak2 rasanya. Kalau mak salah, meh kita kejor ellen reramai..Ngeh23x..Tp kan, kan, kan, ari tu kan, si ellen nih main bagi2 je rantai mutiara yang bukan kecik2 anak harganya pada kawan2 dia..Mak pun dapat 1. Miahahahaa..sila jangan jeles! Apa lagik..siapkan lah n3 cepat2 utuk join GA nih. Daaa

P/s: Arap2 mak menang ler..

Friday, August 20, 2010

TEMPAHAN MANIC- MEKARMU TERATAI

Salam geng! Pejam celik, dah dekat nak raya kita nih kan? Baju tempahan kawan2 mak ada 2-3 pasang lagi yang nak kena siapkan nih. Slow2 la mak buat. Sekarang ni, mak betui2 kena pandai manage my time. Kerja, study, umahtangga..haaaaih! Tambahan plak bulan2 puasa cenggini...macam2 hal nak kena mak buat. Nampak? Mak dah pegang kapla daaah..

Time2 sahur cenggini, leh la menepek jahit manic tu barang 2-3 kuntum bunga. Kang duduk rileks kang capai lagi baju tu smbung buat apa yang patut. Tak leh tinggal terus..bila nak siapkan manic baju orang cenggitu?? Mamfus mak nak menjawap dengan kawan2 yang dah berharap. Tak baik la cenggitu..bila kita dah terima tempahan,bermakna kita bertanggungjawap atas tempahan tu.

Sebut pasal tempahan nih kan, sama la gak tempahan baju2 raya tu. Mak cukup pantang kalau kain2 yang mak hantar awal2 untuk buat baju raya, cukup time, still tailor tu tak siap2 kan lagi! Mau kena bakar kedai tu agaknya kalau tak siapkan baju raya mak ..Miahahaha. Alhamdulillah setakat ni, mak tak de la lagi pengalaman baju raya tak siap.

Inilah hasilnya baju mak nih bila siap. Close up bahagian leher. Tang tangan pun ada mak buat sket. Ce la tenung2 pixc mak yang atas nun. Sj je test2 skill kat baju sendiri dulu. Later2 nanti, laju je la mak siapkan baju kawan2 nun. Ni design ni mak bagi nama Mekarmu Teratai. Nak siapkannya kejap je..kalau sungguh2 nak buat la..kalau penyakit 'M' tu sampai, 1 tahun pun x bleh siap. Ngeh3x


Thursday, August 19, 2010

BESDAY PRESENT & SKILL IKATAN MAK




Hye kwn2..ari tu mak ada ckp yang mak beli present untuk ketiga - tiga sekali untuk anak mak walaupun sebenarnya besday along je kan? Ni hah hadiah untuk anak2 mak..Walaupun korang rasa anak2 mak ni bertuah la dengan cara mak cenggitu kan..like mewah2kan depa dengan cara yang liKe that tp jgn tertipu! Sbnrnya, setiap tindakan mak tu ada kira2nya..kehkehkeh. 


Beli hadiah untuk besday nih complete sekali pakej untuk kasut raya daaa..sbb tu pasal, adik2nya pun dapat sama! Tak payah le beli kasut hadiah untuk besday lain, kasut nak pakai time raya lain plak..manyak duit mak pak korang ye?? Tapi, pas mak beli, mak ada 1 aktiviti yang mak share dengan anak2 mak. Tercengang2 anak mak tengok skill mak wooo..nak tau apa? Layaannnn..



Ye..Teringat zaman dulu time sekolah menengah. Macam2 design ikatan tali kasut mak buat kat kasut sekolah. Pastu bila bawak balik kasut anak2 tu, mak tgk cara ikatan dia yang mcm skimaaaa je. Apa lagi..mak pun kluar la skill lama2 mak dolu2..Theee..

So, si angah & si along, excited nak mencuba sama sbb depa tengok macam senang je mak buat..Lagipun depa x pernah tahu cara lain seni ikatan kasut. Pada asalnya, kasut ni bertali putih. Bijik mata mak tak berkenan la plak. P beli tali kasut kaler black. Baru puehati.

Tengok..terkial2 tangan nak mencuba. Mak pun memang suruh diorang buat sendiri pas mak siapkan sebelah kasut tu. Mak nak anak2 mak terlibat sama merasai keseronokan dalam seni mengikat tali kasut ni. Semua benda nak mak buatkan, naik lemak la korang kan..

Sambil2 tu, mak pun mengimbau la zaman silam dolu2 mak..mengikat tali kasut bermacam2 pesen di petang2 cuti weekend di hostel.  Mak dolu2, idup dari kecik smpai la ke beso duduk menepek di hostel tau tak. So inilah antara aktiviti yang menyeronokkan yang dapat dibuat kat hostel tu...

Macam biasa la gak..anak dara mesti kena lebih kan. Bukannya cukup dengan sepasang je si kenit mak nih..Payah tau kalau bawak dia bershopin!! Tp kira buleh la dimaafkan sbb, i tell you..adil mak bukan melihat kepada kuantiti setiap barang. Adil mak terletak pada hak setiap anak2 tu. Kalau dah harga kasut abg tu sepasang pun dah harga RM70-80 hengget, tak salah la kan mak beli kasut meisya yang sepasang tu baru je RM 25. So kalau beli 3 pun, still x leh lawan harga kasut si abang2nya. Adil la kan.. Si abang2 dah sedia maklum cara mak ni semua so, no big deal la bg depa.

So..inilah hasilnya seni ikatan kasut anak2 mak yang mak ajarkan. Kali ni yang simple je..Design anyaman. Len kali, mak ajar plak cara yang lebih trill..Anak2 mak tu, selain dapat kasut baru, depa juga dapat berkongsi satu ilmu baru yang mak turunkan smbil mendengar kisah2 lama mak. Theeee.

Wednesday, August 18, 2010

PAIN KILLER VS UBAT GILA

Menjak dua menjak dah tua2 nih kan, macam2 penyakit nak cuba ngorat mak nih. Haaiiih..Korang macamana? Ari tu mak menyinggah le kat farmasi, nak beli ubat sebenarnya..Tanya ni, tanya tu, alih2 mak dapat tahu sesuatu. Ada ke patut, daripada yang dimaklumkan oleh cik farmasi, selama nih mak tak sihat tu..



Doktor mak bagi mak makan pain killer selama ni. Hah??? Kira melampau la doktor tu kan...tiap2 minggu mak kena makan pain killer tanpa pengetahuan mak? Bertahun mak makan pain killer koo..tah berapa banyak dah morfin tu dalam badan mak nih. Agak2 korang, kalau wat urin test nih, mak sangkut tak jadik drug addict? Isk..isk..isk.. Sungguh tak kusangka ko doktor..kalau dah melampau nau, ada gak doktor yang kena killer dengan mak kang..

Jadik, bila dah buat soal selidik sket, temuramah apa yang patut cik puan farmasi tu, then mak diperkenalkan dengan satu suplement nih.  Minyak pati bunga ni kebaikannya adalah untuk kesihatan dalaman dan untuk keseimbangan hormon wanita. Pertanyaan lanjut  untuk kesihatan dalaman tidak dibenarkan pada n3 nih ye! Ngeh3x. Mak diarahkan oleh cik farmasi tu makan suplement tu 2x per day. Kira ok lah tu. Time 2 pose nih, makan sekali time bersahur, 1x lagi time berbuka kan..Pose tak menghalang orang2 yang sakit daripada tak makan ubat kan? Mulai menjak itu, mak pun dah jadik le manusia yang kunun2 menjaga kesihatan diri walaupun nan adoo sebenarnya.. 

Citer pasal ubat ni kan, ada satu kisah. Nak dengar baca tak? Masa budak ni kecik2 mak suka nyanyikan depa dengan lagu nih..

Pok amai2, 
belalang kupu2
Tepuk biar ramai,
Nanti upah susu..

susu lemak manis,
santan kelapa muda,
adik jangan nangis,
dapat ibu GILA..

Ahahaha..sebenarnya lirik lagu tu mak dah tuko sesukati mak je. daripada 'ibu nak buat kerja' jadik 'dapat ibu gila'. Miahahaha..mmg aku gila pun..Ngeh3x. Dan disuatu sahur, ada ke patut si kenit meisya tu tanya mak..'ibu, ibu dah makan belum ubat gila ibu? Haaaaaaaaa..Melampo sungguh pertanyaan mu wahai anak!! Agak2 korang patut ke mak lempang laju2 je paler budak kenit tu hah??  Grrr...