Lapo tak pewot? Matahari dah naik ni..seminggu asyik masak macam macam respi sampaikan blur dah tatau nak masak pe arinikan? Ni, mak share 1 resepi mudah dan peberet mak laki bini. Menu ni menu malam tadi. Niat asal ke kedai nak beli kicap je semalam. Mana leh umah mak ni kepupusan stok kicap wei..rela berpose si along kang kalo makan nasik tak der kicap. Korang pun dah paham kan mcamana lorat tekak si along tu.
Alih alih, jengah freeze kedai, ada siput lala ni. Apaaaaa lagik. 2 kilo sekali masak je. Mungkin korang suka masak lemak cili api siput lala ni kan? Tapi mak plak suka masak cenggini. Siput Lala Masak Mayonis Berlada. Walawei..kalo makan siput lala nih, mak tak pandang la lauk lauk lain. Dengan si angah angah tu sekali join sekaki. Nak resepi ker? Meh le.
Sangat sangat mudah untuk dimasak geng. Petik jari je, SIAP! Kalo mak nak masak ni, soh anak anak kemaskan meja untuk makan, depa tak siap kemas meja makan lagik, siput lala ni dah siap mak masak. Eh! Nak resepi tadi kan..lupa plak! Hihihi..
Bahan dier..
* Siput Lala 1 kg
* Cili api segenggam
* bawang putih 3-4 ulas
* Mayonis 3 sudu besar
* daun selasih 5-6 helai
* serai 2 batang
* garam + serbuk perasa
Cara masak siput lala berlada ni, sonang. Cili api yang dah ditumbuk dengan bawang putih ditumis sampai naik bau. Masukkan serai yang dah dititik dan daun selasih kasik naik bau gak. Then joinkan siput lala tu bersama sambal cili tadi. Last but not least, masukkan mayonis,garam, perasa, tutup kuali jap seminit dua, bagi siput tu terngaga tanda dah masak,kacau kacau sket. Hangat.. SIAPPPPPP..
Kalo korang nak berkuah sket, masukkan air suku cawan. Kasik basah basah manja je. Jangan banyak sangat air tu, kang banjir plak siput lala tu. i tell you oleydi tadi kan..Sonang. Tol tak? Tak sampai 5 minit, dah leh makan dah nasik kan. Tunggu apa lagik? Pi le cari siput lala tu cepatttt.
