Showing posts with label resepi lauk pauk simpe. Show all posts
Showing posts with label resepi lauk pauk simpe. Show all posts

Saturday, December 18, 2010

LAUK KERABU TAUGEH DAN KERANG MABELES

Tahukah korang korang yang mak suka bangat makan taugeh?? Giler suka..Kalau makan mee goreng ke, Char kuew tieu goreng ke..itu taugeh mau kasik lebey haaaaa. Laaaagik besh ada kerang bergunung gunung dalam tu kan? Hiks. Cerewet banyak arr mak nih!

Selain dari mee tu semua, taugeh ni masak jadi lauk masak lemak pun boleh. Semacam je mak layan tekak kalau makan nasi dengan lauk tu. Kasik kawin dia sama sambal belacan. Ohhhh..indahnya dunia den. Tapi kali ni kami makan lauk kerabu taugeh ni plak. Tambahkan kerang bagi dia makin umpph.  Korang nak ke resepi taugeh dengan kerang ni?

Tak susah pun nak buat sebenarnya. Sangat mudah ekceli tau. Just main campak campak, then gaul gaul je semua tu. Ni, makan dengan nasi yang tengah panas panas, goreng plak ikan masin ke, ikan pekasam ke, ada plak sambal belacan...ceh! Drolling lagik mak nih bila citer bab bab makanan dan lauk pauk. Lapooooo..Uhuk2.

Mana yang 1 kepala 1 tekak dengan mak, memang geram arr tengok kerabu ni..Dah puas bijik mata korang tengok?? Dah berkumpul air liur penuh dalam mulut?? Hihihi..saja je mak ni kan. Ye la..mak share resepi taugeh ni dengan korang.

Mak ni, sukatik je buat kerabu nih. Mean, resepi sukatik sendiri. Janji resepinya mudah, tak menyusah dan renyah nak buat, rajin la mak buat. Sometimes masa yang sangat berharga ni, leceh nak masak lauk lauk yang banyak awasnya kan? 

Bahan Bahannya
Bawang besar
bawang kecil
halia
kerisik
secubit belacan
cili api
air asam jawa
garam, perasa
*Semua bahan bahan ni dimayang dan di gaulkan sekali bagi sebati dulu*

Kemudian bila bahan bahan tadi dah sebati, baru la masukkan bahan bahan utama yang telah dicelurkan ni plak.
Taugeh
Kerang

Gaul semua sekali sampai sebati then rasa la secukupnya. Apa yang tak cukup, tambah sampai sesedap tekak korang. Amacam?? Simple kan...Kalau korang suka jantung pisang, leh campur sekali dengan taugeh ni gak. Cuma, kali ni mak nak makan taugeh dengan kerang je. 

Eh..tak boleh tahan ni!! Mak nak pi selongkar periuk nasi lagi lah. Ada lagi tak nasi tadi yek? Daaaaaaaa..