Tuesday, October 12, 2010

SUBSIDI AIR NI BETUL KE TAK?

Mai dekat sat. Mak nak tanya sekt nih..Kalau tak salah mak, 7-8 bulan lepas, kerajaan umumkan yang kerajaan bermurah ati nak bagi subsidi untuk pengguna air kan? Tak kira la negeri mana sekali pun yang terima subsidi nih..

Masalahnya, betul ke tak betul ada subsidi nih? Sebab apa mak tanya? Sebab, biasanya penggunaan air di teratak usang mak ni hanya setakat RM 10-12 hengget je tetiap bulan. Standard le kegunaan air dengan isi umah mak ni. Bukannya ada swimming Fool pun kat umah mak nih. Paling paling mahai sekalipun RM 15 ajelah. Tapi, menjak kerajaan umumkan ada subsidi ni..
Bill air kat umah mak mencanak canak naik! Kununnya..

Patut Bayar                                                                ..........RM 65.98
SUDSIDI KERAJAAN ( Siap tulis huruf besau tu ) ..........RM 30.00
Kena Bayar                                                                 ..........RM 35.98

Tak ke terbuntang bijik mata mak tengok bill 1 bulan tu sampai RM 65.00? Udah la gitu, kunun kunun ada la belas kasihan kerajaan yang bagi subsidi RM 30.00. Siap capital word lagi..takut kang mak sebagai penggguna nih tak nampak betapa bagusnya kerajaan. So mak hanya kena bayar RM 35.98 je lagi. Kununnya lah kan..

Selama ni tak de pun mak pakai air sampai macam tu? Nak kata paip bocor, umah tertingkat tingkat duduk atas kayangan macam ni, kat mana nak bocornya. Kalau betul paip bocor, kenapa ada subsidi tu gitu..


Nak kata mak bukak kedai dobi kat umah mak nih, macam tu gak kain baju yang anak beranak pakai!!


Nak kata kami ni anak beranak mandi dalam bilik air tu 2-3 jam, bukan takat kembang je dah kang...


Kata mak ni terlebih rajin bukak car wash kat parking keta kat bawah nun?? Haaah..rentikanlah..keta sendiri pun pi hantar car wash ane ane tu upah basuh!

So, apa maksud subsidi ni? Bukankah subsidi tu maksudnya bantuan yang diberikan oleh kerajaan untuk meringankan beban pengguna untuk menampung sesuatu kos..


Heran B ajaib tol lah..subsidi ni nak tolong rakyat ataupun nak tipu rakyat sebenarnya hah? kalau  nak naikkan takrif api air, terus terang ajelah..jangan le menipu pengguna dan rakyat cenggini!! Lagipun rakyat kat Malaysia ni dah al maklum dengan standard ayat 'Peningkatan kos untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat tidak dapat lagi ditanggung oleh kerajaan' dan ' walaupun kerajaan menaikkan harga sekain..sekian..harga bla..bla..bala..masih dari rendah jika dibandingkan dengan negara Singapura dan Brunai..


Ayoooh..apa daaaaa!


77 comments:

  1. wahhh mak basuh bumbung ari2 kot tu yg bil naik tu, hehe :P

    ReplyDelete
  2. tul tu mak.. kdg2 dorg nk wat sesuatu tu xdiskas langsung.. xpe mak, ceq dh salurkn air kolam ikan umah ceq terus g umah mak..hehe

    ReplyDelete
  3. @suffer8zine
    Miahahaha..
    baik mak wat swimmng fool!!

    ReplyDelete
  4. @mr.curly
    Tu la..x hormati langsung kita ni sbg chair main of director kan??
    Air kolam ikan x pe..jgn air longkang cukup!
    Kang air tu gak la aku wat air kopi hang..

    ReplyDelete
  5. mak... mungkin ada saluran bawah tanah yang bocor kot?

    ReplyDelete
  6. wahhh, byk nyer mak kena bayo... klu umah kite, sblm subsidi...RM20++, skang dh ade subsidi bayo RM10-RM15 jer...

    tu bill 1st ke mak?? ke tetiap bulan cenggitu

    ReplyDelete
  7. hahaha...kerajaan hanya umunkan subsidi..wakakaka..tetapi yang jalankan membekal air adalah syarikat swasta bukan kerajaan...jadi yang buat angkara bil naik tuu syarikat air laaaaaaa....dan setiap arahan atau pengumuman yang di buat oleh kerajaan tidak semestinya akan di ikut syarikat2 berkenaan...macam dekat pasar laaa.kerajaan tetapkan harga syiling yang jual tu belum tentu ikut..wakakaka

    ReplyDelete
  8. wahh 60++?? banyak tu mak...curly datang mandi kat umah mak ke? kalo dia ade mmg bil air umah akan naik mendadak...entah ape yg dia wat dalam bilik air tu agaknye...

    ReplyDelete
  9. @Melati Qistyna's Mummy
    Tu la abby..paneh je ati den!
    Mak salahkan laki mak sbb dia bsh baju,
    laki mak salahkan mak sbb x bayo!!

    Bukan 1st!! Tetiap bulan cenggitu abby...
    lg ada subsidi, lagi tinggi billnya

    ReplyDelete
  10. Lagenda: bil air sy plak kena bakar bebudak nakal kat sini. kene la tunggu next month punya bil! mls nak que kat Lembaga Air tu

    ReplyDelete
  11. @Beca Hitam
    X mungkin...
    sbb, kenapa ada subsidi baru bill melambung lambung??

    Apsal masa x de subsidi, bill rm 10-12 hinggit je..

    ReplyDelete
  12. Qiqi ni bukan la pmbenci kjaan ke ape sgala bagai tp kadang2 rse deme ni harap je blaja tggi2 tapi care wt keputusan sme cam bru standard tadika..geram kadang2mak.

    Umah mak Qiqi yang kt Batu Kurau tu baru je siap n da msuk air da..bil nye dtg RM 2. Memang bil RM 2 kena byr ke.bkn kate bwh RM 10 xyh bayr ke..hurmm konpius22222222222222

    ReplyDelete
  13. @cik panadol
    Sebab bnyk la mak hanggin nih..
    agak2nya dia tu hanto air kot. Kalo dia ada bill mendadak naik, ni mesti TERLEBIH RAJIN MANDI!!
    Apsal ko rajin mandi curly???

    ReplyDelete
  14. @laksamana
    Mcm tu, kita ramai2 pi hentak meja syarikat air tu!
    Apsal bila umum subsidi baru dia nk naikkan takrif air tu..pe hal x buat awal2 tanpa pengumuman subsidi??
    TU namanya nak MENIPU RAKYAT!

    ReplyDelete
  15. agaknyer... dia silap bagi bill tak mak.. suppose tuk umah jiran mak dia bagi kat mak... hehe..

    sama la mak, bil air kat umah meningkat gak tapi tak lah lebih RM30 sebulan... huhu

    ReplyDelete
  16. sabar la mak yer.. aibaks duk area selangor.. da dekat 5 tahun aibaks tak penah bayar air.. sbb free..20m3 pertama free.. tapi skarnag de ura2 nak revise.. wallahualam..

    ReplyDelete
  17. @azzey
    Hah?? Kena bakar..? adoii.
    vendalisme tol kat situ yek azzey

    ReplyDelete
  18. @lin
    dah terpampang jelas2 alamat mak.
    When mak tanya pembaca meter tu, apsal leh jadik mcm tu, dia kata komplain pun x leh nak buat apa..
    mean, NO POINT komplain mengabihkan air luir je..

    ReplyDelete
  19. @aibaks
    Ye la..sabar la nih aibaks.
    Cuma, rasa x adil dan diperbodoh2kan je.

    That y mak maleh bayor..mak nak tgk smpi berapa ribu dia nak charge!
    Miahahaha...

    ReplyDelete
  20. cuba mak check kut2 paip bawah tanah kita tu dah bocor, kejadian ni pernah berlaku kt rmh adik, air bocor smpai kena bayar rm100 gak, bila dh repair sume dh ok blk...

    btw..bil air rmh akak cuma rm1 sbn..pernah sekali tu free rm0...bestnye..hehe

    ReplyDelete
  21. wahhh banyaknya huhuhu..umah hantwo baru 10 hinggit je..

    ReplyDelete
  22. pernah setaun bil air takyah bayar..sonok oh! duduk selangor...

    ReplyDelete
  23. @makdara TERdiva
    Ini 1 lagiiiiiii...
    MAK JELES AKA DENGKI TAU!!!

    ReplyDelete
  24. @sweetsal
    Adoiii...semua penghuni kuarters mak ni terima bill yg sama..apakah bocor jugak??

    Kalo nk check, mcmana..sbb umah mak duduk atas langit seh.

    RM1 je?? Huaaaaa...mak jeles OK!!

    ReplyDelete
  25. dah lama geram pasal ni tau..dulu sebelum ada SUBSIDI tu..takde pulah penggunaan air cikmin sebanyak itu...ishhh...diorang naikkan kos sebab tak mampau nak tanggung dah..tapi elaun gaji kemudahan orang kerajaan atasan ni banyak giler..!


    p/s tumpang nak meluahkan je..

    ReplyDelete
  26. Mak. .kita tk penah dapat pun subsidi, duk selangor jugak. .bil area Rm40. .ntah pape je janji. .ni buat malas nk bepolitik ni. .

    ReplyDelete
  27. Mak, umah kay pakai air telaga.. so x tw la slalu brape hinggit.. hihi.. byr letrik yg jana air dari telaga ke paip air jer.. hihi

    ReplyDelete
  28. @Cikmin
    Hahaha..akhirnya!!
    Org 1 negeri jugak la yang hamat memahami kan.
    MMG SUBSIDI ni menipu je kan?? Tol tak..
    Nak naikkan takrif tu, 1 hal, TETAPI jgn la kata negeri bg subsidi!!

    ReplyDelete
  29. @Honeyvsbee
    Mak duduk pahang syg..
    TU la hanggin ni. MENIPU DAN MENINDAS JE KEROJENYER..HUH!!

    ReplyDelete
  30. @Kay Huliana
    Air telaga?? tipu arr kay nih..
    tak sejuk ke kay mandi air telaga??
    Mesti sihat tubuh badan minum air bersih nih..

    ReplyDelete
  31. uikkk...dah mcm nil api dah tu...ekeke pelik gak u...bole suruh dorang cek meter tu la mak...kalu2 dah rosak...

    ReplyDelete
  32. btol la mak air telaga...
    sejuk mmg sejuk tp terpaksa.. time ujan mandi guna heather....
    hihi

    kalo mak tak caye nnt kay masukkan N3 sal air telaga kat umah... ok? ;)

    ReplyDelete
  33. baik mak adukan kat jabatan air dulu. Takut2 tersalah cetak...

    ReplyDelete
  34. @Mario Mak dah ckp sendiri dgn budak baca meter tu..dia kata x guna komplain pun.
    x leh buat apa2 sbb meter dah declare mcm tu!

    Panas je ati dgr..seolah2 kita nih x de kuasa dan hak sbg rakyat!

    ReplyDelete
  35. @Kay Huliana
    Owh..guna gak heater yek
    Ok..nnt mak tgk n3 kay!
    BUKTI kan..miahahaha!
    Jangan biarkan hidup mak diselubungi tanda tanya..kahkahkah!

    ReplyDelete
  36. hmmm, kite sama la cm aibaks... dl pree jer, tp skang ade adek ipo 2org dok, kena bayo gak, tp sket jer

    ReplyDelete
  37. yo lah kan mak angah pun ada gak dengar kan??? ermm apa yg perlu gi buat complaint la.. kan mak

    ReplyDelete
  38. salam mak...
    betoi ka nih.. gayah x caya lah..
    huhu.. nty ade je penambahan cas lain2.. phm2 jelah kerajaan kita tu kan.. suke men politik.. huhu..
    yeah.. perteguhkan hak kita sgt rakyat...

    ReplyDelete
  39. @Melati Qistyna's Mummy
    Sket je x per arr abby..
    Yang melambung2 naik ni buat ati paneh je..

    ReplyDelete
  40. @maslinamansor
    Pembaca meter tu kata, x guna mengadu..lgpun semua penghuni kuarters mak ni dpt bill yang rata2 bnyk..mcmana tu?

    ReplyDelete
  41. @AngahSayang2314
    Berbuih dah mak dgr sini sana membebel psl benda ni.
    Komplain pun tarak jalan maaaa

    ReplyDelete
  42. @Gayahspears
    salam gayah
    sila la caya gayah..x guna mak nak tipu!
    Cikmin yg duduk 1 negeri mak tu pun akui benda nih kan..
    Mgkin negeri lain KL @ Selangor x de masalah mcm ni kot..

    P/s : Rasa2 mcm nak panggil karam sigh walia jer...

    ReplyDelete
  43. byk nyer bil air umah mak?kan bil air patutnyer murah kan?ermmm mcm2 kerajaan kita ni..bg up sana sini..sabar je lah mak...

    ReplyDelete
  44. hahaha, omak panggil mak, jgn x panggil.... tibitiga ambil berat :P

    ReplyDelete
  45. @Lydia Miza(Aidyl Azim)
    Hahaha..tau x pe lydia.
    TU psl mak tak pueh ati nih!!

    ReplyDelete
  46. ada subsidi lagi bagus.. tapi jangan ada yang salahguna pulak..
    kuman "Buang bayi.." Entry

    ReplyDelete
  47. @Melati Qistyna's Mummy
    Kalo den panggil tibi 3 tu, bkn kmpg den yg gemer kang..
    muka aku ler yg paling hanggun terpemes kat situ!
    MIahahaha..

    ReplyDelete
  48. @Kuman Chaos
    Mcmana salahguna subsidi kalo asyik kita ni sbg rakyat terkena memanjang??

    ReplyDelete
  49. @CiK QiQi
    A'a..mak setuju qiqi.
    Depa buat keputusan gitu

    Ckp je x pyh bayar..tp bila x byr, nnt dia msukkan kat tunggakan plak!

    ReplyDelete
  50. itu namanya bijak kerajaan...macam diskaun masa sale kat shopping complex jer.tak kan nak bagi subsidi untuk setiap bulan bayar RM15 jadi RM6-7.nie lar namanya politik mak..

    ReplyDelete
  51. sekarang nei banyak maslaah ngan BIL AIR (capital word) lar mak...

    ada yang cakap kita tak bayar dah baper bulan alih2 nak potong pon ada...padahal guna air seploh hengget pon tak sampai..bila dah potong tue kenalah tambah doploh lime hengget lak kalau nak sambung balik..

    ker dia yang nak subsidi rakyat tak mak?...renung2 kan dan selamat beramal...ekeke

    ReplyDelete
  52. @si biskut
    Oooo..gitu ye biskut??
    So, pusing2 maknanya kita ni memanjang la kena tipu dek perkataan SUBSIDI tu yek..

    ReplyDelete
  53. @Shiela Latif
    Tahu..tahu..

    Aha..kan? Kunun2 kalo penggunaan bwh rm 10, no need pay. Tp bila ckp haulnya, potong tetap potong kan?

    Miahaha..selamat beramal lah kerajaan!!

    ReplyDelete
  54. Nasib baik air kat rumah FREE. Setakat 5 biji kolam renang, no hal punya...hehehe

    Dengar2 dulu bil letrik kalau RM20 ke bawah, free tak payah bayar. Tapi macam mana nak freenya, kalau datang baca meter 3 bulan sekali. Nak bertekak di kaunter pun tak guna...

    ReplyDelete
  55. SUMANDAK : Waaaaa..syiok! Syiok!

    Kannnnnnn...tau x pe. Masalah mak ni dah lama, sj mak peram tgk mcmana bill ni dah melambung ld..

    ReplyDelete
  56. mak mandi kolam kot..tue pasal bil air naik..hehe

    ReplyDelete
  57. marah sungguh-sungguh mak ni...hehe tp serius banyak kot kalo sampai 65 hengget tu! selalu tak lebih 20 pon!

    ReplyDelete
  58. mungkin ada bocor mak.kat mana2...cuba periksa.

    ReplyDelete
  59. errr... kat rumah saya bil rm0.00 tiap2 bulan..

    mak.. sila buat aduan! hantar masuk dalam paper.. tgk orang yg berkenaan jawab cemana

    ReplyDelete
  60. @Tomato Gurl's Life
    Muahahaha..kolam??
    Sinki ada la kat umah mak..

    ReplyDelete
  61. @h4ni3
    Beshnyaaaaa...mak jeles tau!

    Nnt mak wat piket dgn penghuni2 lain!Miahaha..

    ReplyDelete
  62. @MuJE
    Mmg ler muje..
    Haa..tau sbb pe mak marah kan? kan? Kan?

    ReplyDelete
  63. Kena komplen tu mak.

    Pegi opis diorang. Bawak surat komplen rasmi serta salinan bil-bil bulan sudah. Dpt bawak setahun punya bil lagi bagus.

    Kalau dapat cari geng-geng jiran yg senasib lagi bagus.

    Kalau jawapan dari diorang hampes atau di bo layankan, carik Aduan Rakyat plak...

    Baru diorang tau langit ni tinggi ke rendah! :)

    ReplyDelete
  64. HAIRI : Hohoho..gud idea!

    Ganas gak cara hairi nih kan..

    hahaha..nnt mak cari geng!

    Thanks hairi..

    ReplyDelete
  65. subsidi utk kerajaan..mak yg bg subsidi kt diorg..sian anak bini diorg..duit air dr mak pon jadi la..kenyang la tu perut dirog tu..pk positif ye mak..:-p

    ReplyDelete
  66. JMR : miahahaha..
    1 ulasan yg sangat2 mak suka!!
    Miahahaha...
    Ni tgh change my mind utk sesuatu yg positip mengikut kata JMR lah nih..

    ReplyDelete
  67. Zaer nk comment tapi da banyak da ni.semua sama.hehe.;-)so,zaer sokong mana yang baik je la mak! hehehe..;-)

    ReplyDelete
  68. complain je..tgk bape banyak penggunaan..pastikan penggunaan air lebih kurang ddengan bil terdahulu..baru kuat best skit nak complain

    ReplyDelete
  69. itu la rakyat didahulukan pencapaian diutamakan...hahaha! cam lawak jek kan? rakyat dahulukan duit, pastu diorg tolong habiskan.baru betul mcm tu...opps...jgn masukkan saya ke ISA~

    ReplyDelete
  70. @ASSOYFINGER67
    Hahaha..berkedut2 dahi aku baca mula2 td..
    skrg baru aku paham bila baca banyak2 kali..

    Mmg dikerja'an aku nih!

    ReplyDelete
  71. @ummi iman
    Ye gak ni..
    Nnt bila mak free2 nnt, mak take a action yek!
    Thanks ummi

    ReplyDelete
  72. @Zaer!!
    Bagos nak!
    Sokong yang betul,
    perbetulkan yang x betul..

    ReplyDelete
  73. mak kalau complaint tak jalan apa kata gi gegar opis dia lagi senang kalau susah2 jumpa jer org atasan angah dulu pun jiran yg gi buat aduan mmm macam kes mak la nie..
    lepas tue tak jalan dia apa lagi gegar la kat opis terus nak jumpa org atasan tau.. mmm riuh rendah lah opis dia masa tue.. semua org pandang hehehe...

    ReplyDelete